poniedziałek, 27 czerwca 2016

Inspiracje indyjskie – mleko jogurtowe

W tym tygodniu przypomniała mi się moja koleżanka z Kanady a z nią jogurt i mleko jogurtowe. Pomyślałam więc, że dzisiaj napiszę o ...mleku jogurtowym. To dla wszystkich, którzy nie piją tradycyjnego mleka, z takich czy innych powodów, a jednak chcą włączać mleko do swojej diety.

Mamy już wiele zamienników mleka, ale myślę, że mało z nas zna ten prosty sposób. Owszem są napoje jogurtowe dostępne na rynku, ale są one z dodatkiem owoców, dżemów albo czegoś innego. Jogurt zawierający probiotyki jest zdrowy, ponieważ zawarte w nim bakterie są korzystne dla naszego zdrowia. Oprócz tego jogurt jest dobrym źródłem wapnia, jak również witaminy B12, które szczególnie są ważne dla osób niejedzących mięsa.



Jak zasugerowałam na wstępie, nie jest to mój pomysł. Zaczerpnęłam go od koleżanki, która urodziła się w Indiach. Było to już parę lat temu, kiedy jeszcze mieszkałam w Kanadzie. Kanada jest wspaniałym krajem pod wieloma względami i jednym z nich to jest, że możemy obracać się wśród wielu kultur, bez potrzeby podróżowania po świecie. Manisha była wegetarianką. Opowiadała mi o swojej diecie. I w trakcie jednej z rozmów powiedziała mi, że codziennie robi własny jogurt. Ma własne kultury i wieczorem „nastawia” swój własny jogurt. Ale nie to było niezwykle. Co było niesamowite to to, że przyrządzony w ten sposób jogurt używa do przygotowania mleka, który potem cala rodzina wypija w zastraszających ilościach.

Picie takiego mleka w Indiach jest już tradycją i myślę, że mało osób zastanawia się dlaczego to robią. Kiedy zaczęli nie było naukowców, którzy by im powiedzieli o zaletach takiego nawyku. Myślę, że zrobili to instynktownie a potem, ponieważ służyło to ich zdrowiu kontynuowali ten nawyk i tak już pozostało.

Jest już udowodnione nie tylko naukowo, ale i doświadczalnie, że pieczenie po zjedzeniu ostrej potrawy możemy zneutralizować tylko nabiałem, jeśli nie popijając mlekiem, to na pewno możemy to zrobić jogurtem. Indie słyną z ostrych potraw, więc może nawyk picia takiego napoju częściowo bierze się stąd. Poza tym przygotowując post o diecie wegetariańskiej, który zamieszczę w przyszłym tygodniu, zauważyłam, że jedynym wyjściem dla wegetarian dostarczenia sobie w sposób naturalny odpowiednich dawek witaminy B12 to spożywanie nabiału. Czemu więc nie skorzystać z indyjskich doświadczeń... i pić mleko przygotowane z jogurtu?!



Możemy takiego mleka używać np: do śniadań, do przyrządzenia musli, lub płatków owsianych. Możemy na takim mleku gotować kaszę jaglaną, albo używać go do różnych wypieków. Genialnym pomysłem jest zrobienie napoju kakaowego – można go pić na ciepło i na zimno. Mleko jogurtowe tak jak kefir, czy maślanka należy zamieszać przed wypiciem. Dlatego najlepiej przechowywać go w butelkach, albo słoiku, a przed wypiciem lekko wstrząsnąć.

Jak przygotować?

1 łyżka naturalnego jogurtu

1 łyżeczka cukru

220 ml dobrej wody

Wszystko wymieszać razem na jednolity płyn.



Zobaczcie sami jak smakuje takie mleko!

2 komentarze:

  1. Dzieki za taki prosty przepis. Czy po zmieszaniu tych 3 skladnikow wstawic zawartosc do temperatury pokojowej na jakis czas a potem do lodowki czy od razu do lodowki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jakos o tym nie myslalam. Ja wstawiam od razu do lodowki albo od razu pije. Zauwazylam jednak ze woda sie oddziela gdy stoi w lodowce i po wstrzasnieciu butelka mleko znowu staje sie jednolite. Nie wiem czy pomoglam.

      Usuń