poniedziałek, 28 listopada 2016

Jesienne ciasteczka owsiane




Chciałam się dzisiaj z wami podzielić moim przepisem na ciasteczka owsiane. Ponieważ wciąż mamy jesień postanowiłam wykorzystać produktów jesiennych do ich zrobienia. Jest w nich dynia, i mój dżem z buraków. Są również migdały i suszona żurawina. Powód dla którego lubię te ciasteczka jest, że nie ma w nich jajek, dzięki czemu są chrupiące. Każdy z nas ma swój ulubiony przepis na ciasteczka owsiane. Takich przepisów jest bez liku. Można zrobić takie, które będą miękkie (i te są z dodatkiem jajek), albo takie jak moje.

Oryginalnie do tego przepisu dodawałam dżem truskawkowy, ponieważ uważam, że idealnie harmonizuje z płatkami owsianymi. A kombinacja dżemu truskawkowego z płatkami owsianymi to super propozycja na szybkie śniadanie. Coraz bardziej przekonuję się do wykorzystywania produktów sezonowych w codziennej kuchni. W związku z tym postanowiłam tym razem wypróbować przepis z dodatkiem innego dżemu. Miałam w domu przygotowany dżem z dyni, do którego użyłam soku z pomarańczy i migdałów. Również miałam dżem z buraków. Połączyłam dwa dżemy ze sobą przyprawiając jeszcze go sokiem z cytryny i taki użyłam do zrobienia ciasteczek.

I chociaż w przepisie tym nie ma jajek, albo śmietany do zarobienia ciasta, ten sam efekt otrzymujemy wykorzystując dżem. Myślę, że dodanie nietradycyjnego dżemu takiego jak w tym przypadku zrobionego z dyni i buraków sprawi, że możemy przygotowywać ciasteczka super zdrowe i mieć satysfakcję, że pomimo że znajduje się w nich cukier, to mimo wszystko smakołyk wciąż posiada walory zdrowotne. Ciasteczka te są super pomysłem dla każdego, dla dorosłych, nastolatków i naszych małych pociech. Serdecznie polecam!



Składniki
1 szklanka maki

1 szklanka płatków owsianych

1/2 szklanki cukru trzcinowego

1 łyżeczka proszku do pieczenia

szczypta soli

50 g żurawiny

150g masła

dżem dyniowo-buraczany

Zaczynamy od przygotowania dżemu. Przepis na dżem z buraków znajdziecie tutaj. Dżem z dyni zrobiłam używając upieczonej dyni, do której dodałam zmiksowanej pomarańczy i skórki z jednej pomarańczy. Wszystko wymieszałam i sprawdziłam smak. Jeśli smak jest zbyt mało wyrazisty należy dodać trochę więcej soku z pomarańczy/cytryny. Na koniec dodajemy drobno pokrojone migdały, które wcześniej zostały namoczone i obrane z łupinek. Tak dwa przygotowane dżemy mieszamy ze sobą. Zaczynamy od połączenia 1:1, a potem dostosowujemy smak w zależności od upodobań. Możemy dostosować smak dodając więcej jednego, albo drugiego dżemu, albo dodając soku z cytryny.

Do miski wsypujemy suche składniki, czyli mąkę, płatki owsiane, żurawinę, sól i proszek do pieczenia. Mieszamy. Następnie tarkujemy na tarce z grubymi oczkami masło i łączymy je z suchymi składnikami. Zarabiamy tak, żeby wyszła nam kruszonka. Dodajemy dżem i wyrabiamy ciasto w misce. Cały czas dodając dżem zarabiamy ciasto, tak żeby się połączyło na gładką masę. Formujemy kuleczki o średnicy ok 3 cm i wykładamy na blachę (z takiej porcji wyszło mi 16 ciastek). Następnie formujemy ciastka z kuleczek używając do tego łyżeczki. Powinniśmy moczyć łyżeczkę w miarę często, żeby nie przyklejała się do ciasta. Ja uformowałam ciasteczka w miarę grube, ponieważ rozchodzą się jeszcze w trakcie pieczenia. Pieczemy w piekarniku nagrzanym do 180 stopni przez ok 15 minut. Oryginalnie ciasto jest lekko różowe, a po upieczeniu nabiera ładnego brązowego koloru. Smacznego!

4 komentarze:

  1. Witam serdecznie
    Bardzo ciekawy przepis. I te dżemy, takie nietypowe i niecodzienne :-).
    Kreatywność górą :-). Mam pytanie dotyczące dodawania masła do pieczenia: czy można je dodawać? Bo np. olej kokosowy, lub masło klarowane ma większą temp. dymienia. Czy na maśle tylko smażyć nie można, a do wypieków jak najbardziej warto je używać? Co Pani na to? Pozdrawiam ciepło :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam serdecznie Pani Agnieszko. Odnosnie temperatury dymienia. Otoz wszystkie naturalne oleje takie jak oliwa z oliwek, olej kokosowy, lniany itp maja niske temperature dymienia. To proces rafinowania olejow podnosi temperature dymienia. W zwiazku z powyzszym nigdy nie uzywam takich olejow do smazenia jedynie jesli musze lekko podgrzac taki olej. Do smazenia uzywam tradycyjnego oleju slonecznikowego ale mozna uzyc kazdego innego. I faktycznie klarowane maslo ma wyzsza temperature dymienia niz tradycyjne i ta temperatura jest porownywalna do temperatury olejow rafinowanych. Mysle ze nie warto podawac poszczegolnych liczb odpowiadajacych temperaturze dymienia jedynie co warto pamietac ze szlachetne oleje takie jak olek z pestek winogron, awokado, kokosowy, sezamowy, lniany, oliwa z oliwek maja niska temperature dymienia czyli ok. 180 stopni a te rafinowane maja temperature powyzej 200 stopni. Podczas smazenia zeby wzbogacic olej mozna wymieszac rafinowy ze szlachetnym, obecnosc rafinowanego sprawi ze temperatura nie bedzie za niska a obecnosc szlachetnego sprawi ze poprawi sie profil odzywczy.

      Usuń
  2. Bardzo ciekawy przepis na ciasteczka owsiane. Również robię, ale z innego przepisu i chętnie wypróbuję Twój. :-) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń